Op zaterdag 17 en zondag 18 juli was het, na tweemaal uitstel, eindelijk zover dat we konden zien wie zich allemaal hadden aangemeld voor een tekstrol in ‘De Strijd’. 

Hoe raar kan het lopen: Op de dagen waarop we eigenlijk de laatste voorstellingen van ‘Strijd om de Kathedraal’ hadden willen spelen waren we bezig de audities voor die voorstellingen… Tsja… Iets met een vervelend virus…

Na het selecteren van de auditie-scènes, het organiseren van de ontvangst en corona-verantwoorde indeling van het terrein en het afronden van het auditieschema (uiteindelijk moesten we op de dagen zelf de ‘versie 25’ nog wat aanpassen) konden we los!

Na een, voor zijn doen, heel kort welkomstwoordje van Bas was er een ‘warming up’ door Jacques (die gelukkig voor de laatste keer melding maakte van zijn zoektocht naar een regieassistent) konden we ‘los’:

Op zaterdag werden er maar liefst 31 scènes gespeeld waarbij we keer op keer verrast werden door het talent en de vondsten van de spelers. Toch moesten er aan het einde van de dag beslissingen genomen worden… Heel moeilijk! Het liefste hadden we iedereen door laten gaan naar de tweede auditiedag maar er moest een selectie gemaakt worden, vaak echt op detailniveau!

De spelers waarvan we helaas afscheid moesten nemen zijn echt niet afgevallen vanwege een gebrek aan talent: Daarover beschikt namelijk iedereen die geauditeerd heeft in ruime mate!

Voor de spelers die we nogmaals wilden zien werd op zaterdagavond het nieuwe schema opgesteld en werden de teksten voor de aanvullende scènes gemaild. Opnieuw een leuke puzzel!

Op zondag stond ‘de tweede ronde’ op de planning… Opnieuw een zonovergoten en warme dag in Deurne waarop ons 14 auditiescènes werden voorgeschoteld. Wéér werden we verrast en verwend door het enthousiasme en de kwaliteit van alle spelers! Echt indrukwekkend wat we te zien kregen. Fijn maar ook de basis voor de grote uitdaging die het ons opleverde: Wie gaan er mee naar de repetities en wie kunnen we helaas niet plaatsen in de ‘cast’?

De luxe die wij als Theatermakers hebben is dat we de schrijver / regisseur in ons midden hebben: Tijdens de audities zagen we spelers waarvan we dachten “die moet er in maar we hebben eigenlijk nog geen rol voor hem/haar”. De oplossing was in dat geval het toevoegen van een rol / verhaallijn en dat kunnen we dankzij Jacques! Natuurlijk moeten die extra rollen wel een echte ‘functie’ in het verhaal hebben, anders worden ze ‘opvulling’ en dat komt de kwaliteit van de voorstelling niet ten goede. Een mooie klus voor Jacques dus!

Om 15.00uur konden de de ‘casting-call’ afroepen: Vol verwachting stonden de auditanten te wachten tot hun naam met bijbehorende rol werd genoemd. Heel leuk waren de ‘applausjes’ die na het noemen van elke naam klonken! Voor ons een teken dat er al een mooi groepsgevoel aan het ontstaan is (en daar zijn we blij om!).

Helaas werden sommige namen niet genoemd… Ook tijdens de tweede auditiedag ontkwamen we niet aan het teleurstellen van auditanten. Helaas is dat nou eenmaal een onvermijdelijk ‘ingrediënt’ van audities. Gelukkig is er voor die spelers de mogelijkheid om als figurant deel uit te maken van dit avontuur! Fijn dat er al spelers zijn die van die optie gebruik gaan maken! Voor anderen en ook mensen die niet hebben geauditeerd maar wel willen spelen: Klik hier!

Uiteindelijk hebben we ‘DE CAST’ en wat zijn we al trots op de geweldige groep spelers die we hebben kunnen samenstellen! Een heerlijke en ontzettend gevarieerde club! De jongste tekstspeler is 12, de oudste 71 en de mix tussen man/vrouw, Limburg/Brabant en ervaren/nieuw is echt uniek en heel veelbelovend!

Op 12 september gaan we met 45 (!) tekstspelers aan de slag met de repetities: Een leuke en leerzame periode die uiteindelijk een reeks geweldige uitvoeringen van ‘Strijd om de Kathedraal’ gaat opleveren!

 

Klik hieronder voor een impressie van het auditieweekend: